Piros Utazó Cipő

Piros Utazó Cipő

A Nagy Amerikai Kultúr-Sokk

2016. november 23. - MyRedTravelShoe

immigrants-to-the-united-states-talk-about-their-first-moments-of-culture-shock-body-image-1460392458-size_1000.jpg

Van, aki szereti, van, aki ki nem állhatja. Van, aki megveti, van, aki csodálja (Megígérem, nem fogok rímekben beszélni). Sokan költöznek Amerikába egy jobb, és újabb élet reményében, hogy megvalósítsák az álmaikat, majd fejüket vesztve rohannak hazáig. Az amerikai életstílus nem való mindenkinek. A nagyon sok jó mellett, akadnak olyan dolgok is, amivel nem mindenki tud megbirkózni, és együtt élni. Most olyan kulturális különbségekre fogok fókuszálni, amik engem is megleptek, akarom mondani, sokkoltak. 

Mindegy, hogy rövidebb időre látogatsz el Amerikába, vagy egy életre tervezel, az alábbi kulturális sokkokra Te is számíthatsz. 

(Ezek nyilván általánosítások, tisztelet a kivételeknek)

1. Mintha mindent felnagyítottak volna

Ezen, a mai napig nem tudok túl lépni. Szinte már fel sem tűnik a hétköznapi életben, de amikor haza megyek Magyarországra, rögtön érzem a különbséget, és mindig elcsodálkozom. Valószínű, tíz év múlva is pont úgy fogok csodálkozni, mint az első napon. Mindig elmondom, mindig el is fogom. Amerikában minden sokkal nagyobb. Hatalmas terek, nagy távolságok, széles utak…

    1. Az utak szélessége leginkább akkor okoz gondot, amikor haza megyek és Budapesten kell vezetnem. Az otthoni két sávos út itt, Amerikában, egy sávnak felel meg. Magyarországon, hogy az izgalmakat fokozzuk, az amúgy is keskeny sávokra, még rádobnak egy bicikli utat, egy parkoló sávot, és három villamos megállót. Meg még a jó magyar ember meg is áll rakodni a parkoló autók mellett, mert ha már lúd, legyen kövér.

    2. Amerikában az étel és ital adagok hatalmasak. Ez jó is, meg nem is. Jó, mert viszonylag olcsón, két étkezésre való adagot tesznek le az ember elé. Rossz, mert rengeteg szénhidrátot, és üres kalóriát visznek be az amerikaiak a szervezetükbe. Ha nem az étellel, akkor az itallal. Az éttermekben, az ital újra töltése ingyenes, legyen az víz, limonádé, vagy bármilyen cukros lötty. És ugye milyen az emberi természet? Uhh, ingyen van, gyorsan leiszom a vacsi árát. Elég könnyű így a napi kalória mennyiséget meghaladni. 

    3. Moziba jöttem, nem megvacsorázni. Ne tessék félre érteni, szeretek én popcornt rágcsálni a moziban, de Amerikában, ezt a műfajt “magasabb” szinten űzik. A kicsi ital mérete az nagyobb, mint otthon a legnagyobb ital mérete…(majdnem)… De ugyan így vannak ezzel a popcorn méretek is. Őrület! Arról nem is beszélve, hogy hamburgert, hot dogot, sült krumplit, csirke falatokat, mindent lehet kapni a pultnál. Minek??? Két napja voltunk moziban, és az előttünk lévő család, alig tudott eljönni a pulttól, mert nem láttak ki a sok kajától, és nem tudták, merre kell elindulni.

      giphy.gif

2. Mindenre a jég a megoldás

    1. Szerintem, italt Amerikában még nem szolgáltak fel jég nélkül. Néha, összeszedem a bátorságom, és megkérem a felszolgálót, hogy jég nélkül hozza ki az italom. Ilyenkor teljes csend lesz az étteremben, és minden szem rám szegeződik, hogy ki ez a földön kívüli, aki szembe mer menni a szokásokkal? Szerintem, ha otthon jeget kérnék az italomba télen, kedvesen felhívná a figyelmem a pincér, az ereszen lógó jégcsapra, és hogy szüreteljem le a jeget saját magamnak.

    2. Sportolsz? Meghúztad a hátad? Tegyél rá jeget! Kiment a bokád? Tegyél rá jeget! Elaludtad a nyakad? Tegyél rá jeget! Fáj a torkod? Egyél rá jeget! Mindenre a jég, a jég, a jég! 9 éve azon gondolkozom, hogy ehhez minek négy évig iskolába járnia a sport doktoroknak? A jég itt a mágikus gyógyír mindenre.

      ice-png-28.jpg

3. A tipikus köszönés: Hello, How Are You? (Szia, hogy vagy?)

Ez számomra nagyon zavaró volt az elején. Nem az, hogy megkérdezték, hogy hogy vagyok, hanem az, hogy a válasz konkrétan senkit nem érdekelt. De most már megszoktam, hogy a “hello, how are you? + óriási mosoly” az a köszönés része. Nem igazán érdekli őket, hogy Te hogy érzed magad aznap. Mire válaszolnál, már három sarokkal arrébb járnak. 

hello-black-font-image.png

4. A beszédesség

Én inkább az introvertek táborát erősítem. Ha egymás mellett ülünk a vonaton, valószínű, én nem foglak megszólítani. Amerikában leülni bárki mellé a vonaton/repülőn/buszon, garantált csevegést jelent. 3 perc után bemutatkoznak, kikérdeznek az egész családfádról és még azt is megosztják, hogy velük mi történt az elmúlt 20 évben. Ez, van, akit irritál. Engem megtanított arra, hogy sokkal nyitottabb legyek, és kevésbe visszahúzódó.

mendler-howto-have-conversation-istockphoto_0.gif

5. A diákok lelkesedése

Nálunk a gimiben ciki volt jelentkezni, ha tudtad a választ. Mindenki csendben lapult és remélte, hogy nem ő lesz az áldozat, akit megszólít a tanár. Nem tudom, hogy ez csak nálunk volt így, vagy ez igaz a legtöbb magyar osztályra, de nekem ez volt a megszokott. Amerikában, amikor a professzor feltett egy kérdést, 100 diák egyszerre esett ki a padból, hogy őt szólítsa fel. A tananyagot rengeteg prezentáció, és nyílt beszélgetés köré építik fel. Az amerikai diákok sokkal nyitottabbak és kikövetelik, hogy elmondhassák a véleményüket. Ha kell, órákig prezentálnak a semmiről, és mindezt hatalmas önbizalommal teszik. Ezt a mentalitást nagyon irigyeltem tőlük. Nem volt könnyű hozzászokni ahhoz, hogy itt az órákon azt is pontozza a professzor, hogy mennyire veszel részt a beszélgetésekben.

student_classroom_hand_raised_college_graduate.jpg

6. Semmi magázódás!

Legyünk őszinték, én ezt pont nem bánom! De, az otthoni nagyon formális megszólítások után, az szokatlan volt, hogy itt mindenki: Hé, haver! Néha meglepett, amikor egy-két diák lehaverozta a tanárt. Szerintem ez már túlzás, és a magázódás hiánya nem jelenti azt, hogy tiszteletlennek kell lenni. De a mindennapi életben, sokkal könnyebb a kommunikáció, az biztos. Gyerekként ez néha gondot okozott, hogy kit, hogy kell megszólítanom vagy amikor már elértem egy bizonyos korba, furcsa volt, hogy akkor mostmár hirtelen tegezôdöm azzal, akivel eddig magázódtam. Magázódva például, hogy lehet egy normális mondatot megfogalmazni: Meg tetszik tudni mondani, hogy mennyi időnek tetszik lenni a bácsinak? (ez nyilvan egy vicc példa mondat, tudom, hogy ez nem ilyen bonyolult) 

7. Étkezési szokások

    1. Az amerikaiak sokkal kevesebbet főznek otthon, és kevesebbet ülnek le együtt az asztalhoz. Itt minimum egy héten háromszor, étteremben eszik az egész család.

    2. Étkezési sorrend. Olyan nincs. Kiteszik a levest, a másodikat és a desszertet az asztalra, és mindenki picit beleeszik ebbe is, meg picit beleeszik abba is. Ez engem mindennél jobban összezavart. Egy falat süti, utána egy kanál leves, majd egy harapás a szendvicsből, aztán vissza a leveshez….????????? 

    3. A chips-et előléptették köretnek.  Ebédre szendvics, és mellé chips köretnek, ez egy tök hagyományos kombo. Van ismerősöm, aki a chips-et a szendvicsbe teszi, hogy ropogósabb legyen. Ilyet eljátszanék otthon, nagymamám lendületből verné ki a kezemből a szendvicset. Nem is hibáztatnám érte.

    4. Mi az a kés és villa? Szomorú tény, de az itteni ismerőseim többsége nem tudja, hogy kell a kést és a villát egyszerre használni. Ezek mind egyetemet végzett, intelligens emberek, nem csak úgy szedtem őket össze az utcáról. Feldarabolják a húst a villával, a tehetségesebbje néha késsel előre, majd leteszik a kést és megeszegetik a darabkákat. 

    5. Friss ropogós kenyér, szeletelt húsok, paprika, paradicsom, mind mehet a fenébe. Zöldség reggelire? Hüüülyeeee vaaaaagy? Óriási palacsinták, nyakon öntve sziruppal, rántotta és kolbász mellé. Üdv Amerikában!

      img_9038.jpg

8. Mindenhova kocsival

Nagyon szeretek sétálni, de a séta iránti szeretetem sajnos nem osztják sokan ebben az országban. 200 méteres távolságért képesek beülni a kocsijukba, fényes napsütésben, teljesen egészséges, fitt, fiatal emberek. Mondjuk az is igaz, hogy a nagy távolságok és a tömegközlekedés hiánya miatt, nagyon sok helyre, itt csak kocsival juthatsz el, ezért sok esetben, ha akarnék, se tudnék sétálni.


Ami nem öl meg, az megerősít. A kulturális sokk, nem feltétlenül rossz. Rengeteget tanultam, nem csak más kultúrákról, de magamról is, és a saját kultúrámról is. Büszke vagyok arra, amilyen embernek neveltek, és ezen nem fog változtatni az soha, hogy még mennyi időt töltök az Államokban. Minden sokk és “megrázkódtatás” ellenére, nagyon sok jó tapasztalatom is van. Van pár család, akiket itt ismertem meg, és akik befogadtak az ünnepnapokon, vendégül láttak, amikor nem tudtam haza menni. Tudták, hogy milyen nehéz lehet távol a családomtól és az ő családjukkal lehettem. Ezért mindig nagyon hálás leszek nekik. Az amerikaiak a külföldiekkel szemben nagyon segítőkészek és érdeklődők. Amint meghallják az akcentusom, rákérdeznek, hogy honnan jöttem, miért vagyok itt, és merre tartok?


Az amerikai élet, nem mindenkinek való. De mindent egybe véve, szeretek itt lenni. Itt ismertem meg a férjem, szert tettem nagyon sok barátra a világ sok-sok országából, voltak és vannak nagyon szerethető tanítványaim, gyönyörű és csodálatos tájakon jártam. Egy pillanatra sem bántam meg, hogy kijöttem. Azt nem hiszem, hogy itt fogjuk leélni az életünket, de az elmúlt 10 évben sokat fejlődtem emberileg, és erre nagyon büszke vagyok! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://myredtravelshoe.blog.hu/api/trackback/id/tr6911992154

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Street food körséta a street food világfővárosában 2016.11.23. 10:55:03

New York City-ben érhető el a világ leggazdagabb street food választéka, mutatok egy nagyon jó sétát, ahol az aktuális trendeket végig lehet kóstolni! Csak profiknak! Vannak még persze a világon fantasztikus street food városok, például Tokió, vag...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kewcheg 2016.11.23. 11:14:50

A magázódás.
Teljesen egyetértek. Vagy az van, hogy annyira szofisztikált a nyelvünk, hogy már a megszólítás módja is többféle lehet, vagy a szervilizmus, ami nálunk hagyomány. A fiam, lányom emiatt sokszor nem köszönt kisebb korában mert nem tudták hogy ne legyenek tiszteletlenek. Van ugye a "jó napot" ami teljesen jó a boltban, de a szomszéd idős néninek nem szabad mondani, tiszteletlen. Neki "kezicsókolom" jár. De mi jár az ugyanolyan idős bácsinak egy gyerektől? A háború előttről származik az előző formula: "szervusz, Béla bátyám kérlek alássan." Ilyen egy elbaszott köszönést még nem hordott a föld, látszik, hogy a Béla bátyám féligmedig megengedte a tegezést, de a fiatal hombre nem meri teljesen tegezni. Aztán ott vannak a mindenféle névmás nélküli megszólítások a felettesnek címezve, a szolgalelkűség tömény eszenciája: " miniszter úr óhaja...vagy főosztályvezető úr igényt tart..."
Szerencsére változik a helyzet, a tegeződés egyre jobban utat tör magának, de itt meg az a kínos, hogy ha a munkahelyen a férfiak egymás között tegeződnek, meg mondjuk a fiatalabb hölgy kollégákkal, akkor mi legyen az idősebb magasabb poziban lévő hölggyel. Mondjuk egy harmincéves férfi nem mondhatja egy ötvenéves női vezetőnek hogy "maga" vagy "ön". (ha már olyan vaskalapos a hölgy hogy nem ajánlja föl a tegezést.) Ilyenkor marad a keresztnéven szólítás, ilyen féligmeddig magázódó stílusban egyes szám haramadik személyben megszólítva a célszemélyt. Annak örülök, hogy most már az ötvenes korosztály alatt férfiaknál azért teljesen normális a tegeződés, kivéve a hivatalos érintkezés, már a gyerekeim barátai is tegeznek minket. Szerencsére a nagymamák , nagyapák is többnyire "engedik" az unoka tegezését, sokszor van az a furcsa helyzet hogy a "vő" magázza vagy tesékszíveslennizi" az apósát, anyósát, az unokák meg tegezik. Szerintem itt fog legtöbbet változni a nyelv a következő néhány évben. Már van olyan iskola, ahol a 7-8 évesek is tegezik a pedagógust....

Guszty 2016.11.23. 11:16:11

Jó írás volt, nekem tetszett, de kapsz majd hideget/meleget.
Azt hadd jegyezzem meg, a magázódás nem ennyire bonyolult, a "tetszikezés"=/=magázódás. :-)

Six 2016.11.23. 11:31:06

hát mondjuk ebben sok újdonság nem volt. csak idén kb 30 blogban leírták már ugyanezt
persze attól még igaz
egyetlen kivétel, amit én máshogy tapasztaltam/ok a how are you-zás, nagyon sokan tényleg mondanak pár szót arról, hogy mi a helyzet, és el is várják a viszontválaszt. de ha más nem, egy "all good, thanks" vagy "not too bad"-et mindenki válaszol.

bonfred 2016.11.23. 11:41:12

Az usákoknál nagyjából én is ezt tapasztaltam. Tegezés/magázás témában: AN0ka-val értek egyet. Sajnos nálam is időszerű a téma, a nálam fiatalabbak nem tudnak magázódni, (tetszikezés), és sokszor azt sem tudják, mikor kit kellene magázni. Arról már rég lemondtam, hogy pl. egy ifjú eladónak elmagyarázzam, nem ismerjük egymást, én nem tegezem, tehát ő se tegye velem. A legutóbb egy első körös interjú volt, ott a HR-es hölgy (kb. 25 évvel fiatalabb nálam) egyből felajánlotta a tegezést. Nem tudtam, mit is mondjak, végül erős iróniával azt válaszoltam, ez az én koromban megtiszteltetés - de nem ment át a közlésem...

kerecsen2010 2016.11.23. 12:10:50

Nekem a rokonság használja a kés-villát, de irtó furán, ökölbe szorítva ledöfik az ételt vele. A lányom (amúgy magyar) bal kezes barátja csinálja még hasonlóan.

kewcheg 2016.11.23. 12:10:57

Ez nyelvészeti probléma, el kellene dönteni hogy akkor csak a "Te" és az "Ön, Maga" megszólításoknak van létjogosultsága . Az ilyen "tetszik" meg "bátyám, bácsi, néni" baromságokat pedig ki kellene iktatni a nyelvből....

Advanced Flight 2016.11.23. 12:17:33

Poszter egy csomó megmaradt vesszőt is elhozott USA-ból és ebben a posztban szórta el a nagy részét :-)
Nyelvtannáci off.

Amúgy érdekes írás. Azt sose értettem, hogy bírnak annyit enni. Nekem még nem sikerült 3 fogást végigenni, mindig csak kettőt kérek étteremben is (pl. leves + desszert).

Advanced Flight 2016.11.23. 12:30:44

@kewcheg: ez sajna nem ilyen egyszerű. Az Ön és pláne a Maga nagyon rossz árnyalatú kifejezések. Csaknem sértő valakivel úgy beszélni, hogy maga így meg úgy. Az Ön ugyan tartalmaz tiszteletet, de nagyon rideg, távolságtartó megszólítás. Ha megfigyeled, mindenki igyekszik elkerülni ezek használatát. Az egyetemen pl., ahol ugye már nincs tegezés, a női hallgatókat kisasszonynak vagy kolleginának, a férfihallgatókat kolléga úrnak hívják, de senkit nem Önöznek. Általában a magázás mint forma is elég hideg-rideg, barátságtalan érzetet kelt. Gyanítom, hogy a tetszikelés ennek oldására terjedt el, az ugyanis sokkal kedvesebb, barátságosabb stílus. Sok férfi is (pláne, ha már idősebb), a szintén barátságtalan Jónapot és Viszontlátásra helyett alkalmazza nők esetében a kezitcsókolom-ot köszönésnek, férfiaknál meg a Tiszteletem megy. De életkortól függetlenül nagyon elterjedt az Üdv(özlöm), ami a magázódós ismerősi viszonyrendszerben váltja ki a Jó napot kifejezést. Jó napottal szinte csak az üzletbe belépve köszönünk. Elköszönésnél pedig a Szép napot! vagy a Minden jót! megy.

papierusz 2016.11.23. 12:53:42

Mi az a kés és villa? Valahol olvastam, a tengerentúlon ez teljesen normális, elfogadott nekik a mi balkéz villa, jobbkéz kés módszerünk tűnik furának, illetlennek.

TGer 2016.11.23. 12:54:34

Miért van az, hogy az összes ilyen cikk és gyűjtemény, ami vagy direktben instruálja az "idegen kultúrában történő beilleszkedés" folyamatához az olvasókat, vagy csak esettanulmányként leírja a személyes tapasztalatait, szinte kivétel nélkül azt veszi alapvetésnek, hogy húzd le a retyón az összes valamikori egyéniségedet, és önbizalmadat, és olvadj a tömegbe, csinálj mindent pontosan úgy, ahogy ott szokás?? Mi közben a legrosszabb, ami történhet, hogy "elkezdenek bámulni". Hát bámuljanak is, hátha tanulnak valamit. Ezt különösen a [z amúgy mindenhol leírt és megfogalmazott] jeges sztori kapcsán mondom. Valakitől előbb utóbb meg kéne tudniuk, hogy ez mekkora faszság, annak úgyis kissebb az esélye, hogy Ők lesznek, akik eljönnek Európába.

Elnézést kérek a cikk írójától, aki amúgy teljesen értelmesnek tűnik, messze ez az írás a legkevésbé hibás ebben, de talán épp ezért gondolom, hogy ennek a "kiakadásomnak" itt van a legjobb helye, és TALÁN megértik.

Egyrészt, a világ minden országában van vagy 10 ilyen cikkre való "hétköznapi helyi sajátosság", ami idegenként meglep, de nem is feltétlen kell külföldre menni. Alföldiként a Dunántúlon is lehetséges úgy rácsodálkozni arra, hogy milyen más gondolkodásmódú emberek vannak, milyen szokásokkal és beidegződésekkel, mint az állat. Másrészt, bár az amerikaiakról nem nyilatkozhatok, de ahol eddig jártam [és az nem kevés] valahogy képesek az emberek kifelé tekinteni. Mindenki utazgat, mindenki netezik, mindenki pontosan tisztában van azzal, hogy a világ mennyivel nagyobb annál a kis buroknál, amiben él. És egyik se mondja, hogy ne légy önmagad, legyél olyan, mint mi, mert Te jöttél ide, úgyhogy Te vagy kíváncsi ránk, és nem fordítva. Nem. Inkább éppen Te vagy, aki újdonsággal tud a számukra szolgálni.

Szóval...elhiszem, hogy ezek között a "különbségek" között van néhány, amivel semmit sem tehetünk, de nem hiszem, hogy ne lehetne kikerülni, vagy megváltoztatni, ami nem fekszik. Nem kell hanyatt esni egyiktől se.

doki'81 2016.11.23. 12:59:54

Az amerikaiak - mint ahogy minden angol nyelvű országban - magázódnak. A tegeződés kihalt az angol nyelvből pár száz évvel ezelőtt. Volt a "thou" mint tegeződő megszólítás E/1-ben és volt a "ye", aminek a jelentése ti, ön, önök volt.

fda 2016.11.23. 13:00:09

"Meg tetszik tudni mondani, hogy mennyi időnek tetszik lenni a bácsinak?"

= Meg tudja mondani, hogy mennyi az idő?

Nem olyan bonyolult ez:-)
Az írás többi része jó, és érdekes.

Bicepsz Elek77 2016.11.23. 13:15:00

Szinte minden kulturnyelvben an magazodas!!! A franciaban, olaszban, nemetben, oroszban, spanyolban stb. stb megvan. Sot az angolban is (a csovesnek is kijar a Sir vagy Mr elotag), ahol az oroszhoz hasonloan a T/2 volt az Ön(a magazodas tenyleg Kabos Gyulas es gaz).
Ez a bro, mate meg hasonlo szlengek sokkal iritalobbak, mint a magazodas mert nem szoktunk tegezodni egy vadidegennel(az mar gyanus ha valaki tul kedves) . Sajnos illemtankonyv az kell. A tetszikezes es csokolomozas is idegesítő es kerülendő.

Tonald Dramp 2016.11.23. 14:11:19

"Meg tetszik tudni mondani, hogy mennyi időnek tetszik lenni a bácsinak?"

Azé nem kell direkt hülyének lenni. "Jonapot kérem megtudná mondani az időt ? Köszönöm."

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 14:16:36

feluletes velemeny sok hibaval
a posztolo turista volt itt vagy max par honapot

nniicckk 2016.11.23. 14:16:56

" 200 méteres távolságért képesek beülni a kocsijukba, fényes napsütésben, teljesen egészséges, fitt, fiatal emberek. "

Es persze minimum 3 tonnas terepjaroval teszi meg a 200 metert.
Hanyni tudnek ezektol a konzumidiota, kornyezetpusztito barbaroktol. Meg rovid ideig sem szeretnek ezek kozott a barmok kozott elni. Megorulnek az ostoba, letezesuktol.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 14:30:37

@nniicckk: 500 meterre van cask a postaladam:)
majd biztos legyaloglok
terepjaro..
gyere fel a hazamhoz telen Suzuki swifttel:)
amerika nem cask NY
sot!!!

a katona fehérben 2016.11.23. 14:35:47

Általánosításokat összeírogatni a világ egyik legheterogénebb országáról elég értelmetlen szerintem. Az ezek ítélkező kommentelők meg nyilván ugyanazok a széles látókörű trollok, akik felháborodottan kérnék ki maguknak egy hasonló, csak épp Magyarországról szóló szöveg állításait :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 14:39:33

@a katona fehérben:
hat igen
hasonlitsd ossze alaszkat, kansast, texast, floridat
ezt mondtam, feluletes velemeny

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 15:02:52

@kewcheg: hagyd filmekbol/sem/ ismerik amerikat

kewcheg 2016.11.23. 15:06:27

@Advanced Flight: Oké rendben, de maga a " tetszik" szó egyébként mi? Az én képzetemben nagyon idős embereknek szól, amit feltétlenül a bácsi, néni megszólítás követ, és ha nincs is benne a szövegben a bácsi, néni, akkor is "éreztetve van." Fiatal, vagy magát fiatalnak képzelő - főleg- nőkkel szemben szerintem sértő. Akkor már inkabb a "kegyed" vagy a "nagysád" ha már muszáj.
Nekem is barátságtalan a "maga" megszólítás, ettől még a "kend" bagy a "kelmed" is jobb volt. Szal itt nagy zűrzavar van, csak ismételni tudom, hogy a saját gyerekeimen látom, hogy pl. a nyolcéves lányom azoknak az iskolatársi szülőknek köszön szívesen, ahol mehet a keresztnév és a tegezés. Mivel már "nagy" és tudja hogy nem köszönni illetlenség, szegény másnak , akivel nem tudja hányadán áll, "hellót" szokott mondani megszólítás nélkül. Vadidegeneknek "csókolom, vagy "kezicsókolom." A helyzetet csak bonyolítja az a körülmény, hogy ma már nem ritkák az ötven pluszos apukák, meg a negyven pluszos anyukák egészen kis gyerekekkel. Ezeket egyszerűen hogy szólítsák, amikor más, fiatalabb szülőket meg simán tegeznek+ keresztnév. A helyzetet még tovább bonyolítja, hogy itt a városunkban már van olyan ált. isk. ahol alsóban megengedték a tegezést a gyerekeknek a tanítónők....

takysoft 2016.11.23. 15:08:59

A magázódás nem bonyolult. pár szabálya van csak. Plhogy sosem "tetszikezünk".
És a "Jó napot!" mindig működik. Férfival, nővel, reggel, este, éjjel stb... akkor is ha te vagy gyerek.
A Jó reggelt/estét kedvesebb és pontosabb az adott napszakban, de a "Jó napot!" mindig működik.

Csókolomot nem köszönök. A "kezét csókolom" 100 éve kihalt... máshol meg csak a csajomat :D

Kit hogy?
Ez sem bonyolult. Ha hivatalos keretek vannak, (pl posta, iskola, vagy tárgyalás) akkor alapból magázódás.
Ha kötetlenebb a dolog (pl focimeccs, majális stb.), akkor kérdés hogy van-e valami alá-főlérendeltségi viszony (pl egyik fél a másik főnöke, vagy valamelyikőjük lényegesen idősebb).
Ha van, akkor magázódás, egyébként tegeződés.
Korban hozzád közel álló embert a moziban pl simán tegezhetsz.

A magázódásből persze könnyen lehet tegeződés. Ezt minden alkalommal a fölérendelt fél kezdeményezi (főnök, vagy idősebb fél).
(vicces a szitu, ha valakinek nálánál jóval idősebb beosztottja van... pl 25 éves főnöknek 60 éves beosutottja... ilyenkor talán inkább a kor számít, de az a munkahely jellegétől is függ)

Ha nem te vagy a főlérendelt fél, ne kezdeményezz. Csak látod, ha a másik 30évvel idősebb nálad...
Ha pedig te vagy, akkor ne légy bunkó.
Aki a másiktól elvárja a magázást, adja ezt meg ő is.

Pár iskolai tanárommal volt ilyen gondom. Meg egyik exem nagypapájával...
Attól a pillanattól, hogy ők letegeztek, automatikusan tegeztem én is őket. így működöm. Mondhatjuk, hogy nem voltam náluk valami népszerű, de ha nem tetszik nekik, kapják be :P
Ők döntik el, hogy mi lesz... tegeznek vagy magáznak.... én idomulok. de egyioldalúan.

Cikkre reagálva:
Amerikában amúgy tényleg mindenhol zászló van? Én ezt olvastam pár helyen.

Tamás Kovács MZ/X 2016.11.23. 15:16:55

@hagyma: 1000 méterbe is bele kell halni ;)
"gyere fel a hazamhoz telen Suzuki swifttel:)
Sok Suzukiból van 4WD is, meg persze itt Europában feltalálták a téli gumit is..., egy 2 WD Swift jó téligumival nagyon messzire eljut, talán még a postaládáig is

kewcheg 2016.11.23. 15:30:30

@takysoft: Tetszik a módszered..:) Rokonságban - pontosabb megjelölés nélkül, de nem egyenesági - van , aki engem tegez, én viszont az illetőt fordítva nem. ( nem annyira öreg) Lenne nagy megdöbbenés, ha visszategezném, de ezt vagy az elejétől így kellett volna, vagy marad így az egész, nem éri meg hogy esetleg rosszul essen az illetőnek....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 15:34:15

@Tamás Kovács MZ/X: ez nem a gellert hegy
voltal mar north Carolina kornyeken?
fustolo hegyek
grand father mouintan
apalache?
nem gondolom
kosz nem kell Suzuki:)
hat gyalogoljon a tokom 1 km-t az ujsagert meg a levelekert/ mondjuk ha valamelyikunk dolgozik hazafele kiveszi, de ha offosak vagyunk, hogy gyalogolnek mar le a hegyrol, foleg vissza?, mikoritt a kocsi, raadasul 3
idekoltoznel tudnad, igy nem

Hizdahr zo Loraq 2016.11.23. 15:37:03

@doki'81: Yo' dude, what'cha doin' tonight?
Kedves uram! Lenne kedves megosztani velem, mi a ma esti programja?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 15:38:07

@kewcheg: nekem nem tetszik a modszere
otthon a hagyomany szerint az idosebbek tegezik a fiatalabbakat, de nekem a tanar UR tanar UR volt Ibolya neni /a nenikem/ meg ibolya neni
jo 60-70 eve meg a szuloket is magaztak
ahogy olvasom, ma mar siman letegeznek a boltokban
kar feladni a tradiciokat
a hagyomanyok fontosak
az angol nyelv az mas
de a grammatika mellett azert az uram es holgyem mindenhol elvart es hasznaljak is

bst1 2016.11.23. 16:09:29

@kewcheg: Nem biztos, hogy ez jó. Igazad van, hogy ha csak tegeződés van egyszerűbb a gyerekeknek, de amit nyer a réven, elveszti a vámon, mert nem is tud olyan egyszerűen árnyalni, amire pedig szükség van a kommunikációban.Tudtommal Japánban pl még sokkal bonyolultabb ez a renszer, és a gyerekek megtanulják.

Vrplt 2016.11.23. 16:21:49

Ezek a kaja-pia adagok méretileg szerintem rohadtul államfüggő. Én legalábbis nem tudom elképzelni, hogy az 51 tagállam összes étkezdéjében után lehet tölteni az italt, meg mindenhol ugyanaz van mint máshol. Ugyanez van a mozis topiknál is. Egy random new yorki mozi gondolom más tud kajaügyileg mint egy oregoni, kaliforniai, stb..
Vagy az USA bármely pontján bemegyek egy moziba vagy gyorsétterembe és ugyanaz vár mint a többi helyen?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 16:35:37

51 allam?
mig reggeliztem megszereztuk Cubat?
pl egy mekiben ugyanaz var cask mas az akcentus

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 16:49:55

@Vrplt: amugy a kajaadagok nem allamfuggok hanem etteremfuggok, altalaban nagyobbak az otthon megszokottnal, de pl steaknel te dontheted el hany uciast kersz stb.
meg vannak nagy lancok, maganettermek, kinaiak mexikoiak
es teljesen megszokott hogy a maradekot hazaviszed

Vrplt 2016.11.23. 16:57:04

@hagyma:

És bárhol után lehet tölteni az üdítőt? És mindenhol dívik ez a jégkocka mánia?

Vrplt 2016.11.23. 16:58:10

@hagyma:

akkó' 50, sose tudtam pontosan

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 17:08:05

@Vrplt: a jeg az divik mindenhol, ahol eddig jartam
eloszor a pohar full jeg / legyen az cola vagy wiszki/ utana az ital.
itt azert kell szolni elore, hogy nem kersz jeget, mert van aki nem ker es akkor ugy
a cola es az ice tea meg a kv az legtobb helyen utantoltheto, utantoltik
a lancoknal - burgerking meki egyertelmu, a vendegterben van az automata, felallsz es ratoltessz
de ha mondjuk reggelizel egy etteremben akkor egyszer fizeted a kv-t, utana jonnek es utanatoltik
@takysoft: a kozepuleteken mindenhol van, posta iskola birosag stb
sajat hazara az teszi ki aki akarja
nekem van
/nagyon halkam jegyzem meg, hogy altalaban a feher nepesseg (red neck) konzervativ kereszteny akiknek van a hazan
latinoknal, afroamerikaiknal nem jellemzo, ez igy alakult ki

Treff Bubi 2016.11.23. 18:35:17

Tegezés/magázás témához: ugye az angolban nincs külön te-ön-ti-önök, ez mind "you". Tehát nyelvtanilag nem is lehetséges magázni valakit. Mi az a nyelvhasználati eltérés, amivel magáznak az udvarias amerikaiak? Hi helyett Good morning, ilyenekre kell gondolni?

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.23. 18:42:10

@hagyma: Koszonom a hozzaszolasokat es hogy valaszolsz a kerdesekre. Sajnalom, ha ugy erezted feluletes volt a poszt, igyekeztem a legtobb informaciot osszeszedni, amit tudtam es nem kis idot fektettem abba, hogy megirjam a bejegyzest a legjobb tudasom szerint. De ezert is jo, hogy masok is irhatnak ra kommentet, mert igy mindenki megoszthatja a tapasztalatait. Habar egy dolgon szeretnek javitani: azt irtad biztos turista vagyok! Az utolso bekezdesben leirtam, hogy 10 eve elek Amerikaban. Dehat, gondolom a feluletes irasra kaptam egy feluletes kommentet ez mar csak igy fair :D

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.23. 18:42:44

@kewcheg: Igen, en is emlekszem, hogy gyerekkent ez nekem sok problemat okozott. Nem voltam benne mindig biztos, hogy kit es hogy kell megszolitani. Hogy a barataim szulei mit preferalnak. Volt aki azt kerte jo napot kivanokkal koszonjek, volt aki kinevetett, ha jo napottal koszontem es persze ez gyerekkent egy eleg megrazo elmeny tud lenni, leginkabb elbizonytalanitott. Csak arra utaltam, hogy tegezodve is tudok en nagyon udvarias lenni es nekem emiatt itt konnyebb volt embereket megszolitani:) Teljesen megertem a gyerekeid gondolat menetet haha

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 18:45:39

@Treff Bubi: a HI belefer

az uram es a holgyem hozzateve a koszoneshez az jelent valami pluszt
tehat ha idosebb, nem ismered, nem haverod stb

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.23. 18:47:28

@TGer: Koszonom, TGer a hozzaszolasod. Igazad van abban, hogy barmire ra lehet csodalkozni haha (ezen nagyon jot nevettem) A kultur sokk viszont egy teljesen normalis dolog, sajnos nagyon sokakat erint, attol fuggetlenul, hogy van aki konnyebben kezeli es van aki kevesbe konnyen. Nagyon szerencses, hogy teged ez nem erint kulonosebben. Nem tudom, hogy eltel-e hosszabb tavon mar egy masik orszagban, de orulj neki, hogy Te konnyen veszed ezeket az akadalyokat. En tobbe-kevesbe veszem konnyen. De vannak, akik mely depresszioba is zuhanhatnak, mert nem tudnak hozzaszokni a kulonbsegekhez. Igazad van abban, hogy ki lehet alakitani a sajat kis kornyezetunkben azt, ami nekunk megfelel. 10 eve elek Amerikaban, de mindig figyelek arra, hogy megmaradjak az, aki vagyok. Eleg egyszeru pelda, de a mai napig teszek ketchup-ot is a pizzamra, annak ellenere, hogy ezen itt nagyon elcsodalkoznak :D De ugyanakkor a barati koromben mindenki elfogadja, hogy ki vagyok es peldaul a ferjem mindig kihozza a ketchup-ot, annak ellenere, hogy o, amerikaikent sose tenne ra a pizzara :) Vannak, akik megszolnak miatta, de megtalaltam magamnak azt a reteget, akik elfogadjak. Sok baratomnak tanitottam meg, hogy kell magyar eteleket fozni es nagyon sokan kerdeznek a magyar kulturarol is. Akik meg nem fogadjak el, hogy ilyen vagyok, azokkal meg ugysem erdemes foglalkozni:)

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.23. 18:48:53

@Vrplt: az 50 allambol eddig en 23-ban jartam es 3-ban eltem minimum egy evet, az elmult 10 evben. A blogbejegyzest azzal kezdtem, hogy ezek altalanositasok es tisztelet a kivetelnek.
Ez a bejegyzes az elmult 10 ev tapasztalataira epult. Biztos vagyok benne, hogy vannak kivetelek, hisz mindenhol vannak. :) De nagy altalanossagban, azert igazak a hirek :) Koszonom a hozzaszolasod.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 18:55:27

@MyRedTravelShoe: nem akartalak megbantani
en 16 eve
nem feluletes, de sok a kozhely, amit maskeppen latok
de ez nem baj
amerikat maskeppen latja egy alaszkai, meg egy NY-I is vagy ugye egy San Franciscoi is, meg en is
most nem mennek bele pontok szerint:)
sok igazsag van benne amit irsz, de sok a felszines pont

ahh OK ertem olyan pontokat irtal amik masok mint magyarorszagon....
sorry
nem tudom hol elsz de 10 ev utanm hat nem tudom
pl eletemben nem ettem annyi paradocsomot paprika meg paradicsomot meg salatat mint itt
levest meg alig
stb
OK
sorry te posztod
ezt egy 2 honapot itt tolto turista is irhatta volna

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 18:58:19

@MyRedTravelShoe: na mondjuk pizzara kecsapot tenni az sulyos
eleve paradicsomos alapon van...
de nem attol maradsz aki vagy:)
ferjed amerikai?
melyik allam?

Orban VikTROLL 2016.11.23. 19:12:55

Erre a jegmaniara tenyleg kivancsi lennek, honan miert ?
Ezek most ismertek meg a jeget, es innen a tulhasznalat ?
Vagy a jeg regebben jelkepezett naluk valamit, es ezert tesznek mindenbe jeget.

bonfred 2016.11.23. 19:19:08

@takysoft: Egyetértek, a csendőrpertu tényleg bunkóság. Pár középiskolai tanárom haszálta.

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.23. 19:19:50

@hagyma: hahaha tudom, a ketchupos nagyon egyszeru pelda volt(azert is irtam oda, nyilvan nem csak erre gondoltam, ha reszleteznem, arrol konyvet irhatnek), nagyon elkerekednek itt is a szemek, mert ugye a paradicsomos alap :D En azt hittem ez magyar szokas, az otthoni barataim tobbsege is ketchup-os pizzat eszik :D Reggelire mi Magyarorszagon mindig ettunk paradicsomot, paprikat, uborkat. A friss felvagott es kenyer melle. Itt ez nem szokas. Most Arizonaban elek, de eltem Wisconsinban, es Kaliforniaban is. Es ezt sehol nem lattam. Az mas, hogy egyebkent en is sok zoldseget eszem, mert ugye itt mindent meg lehet talalni, barmilyen evszak van, de az itteni csaladoknal ezt nem latom. Az amerikai reggeli, nagyon mas.
A leves is...itt a leves az inkabb egy otthoni fozelek haha
Igen, ferjem amerikai es szerencsere tudja a kest es villat is hasznalni :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 19:22:07

@Orban VikTROLL: hideget szeretunk inni:)
ennyi
mindenbe nem teszunk

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 19:31:02

@MyRedTravelShoe: a felesegem amerikai, reggelihez mindig van paradicsom es paprika a rantotta melle /a rasntottat en tanitottam meg neki, mert az amerikai stilus szaraz darabos/
az amerikai reggelibe minden belefer, a bacontol a palacsintaig tojas mindenkeppen, sultkrumpli stb...
a leves nem fozelek az mas
itt a csirkeleves es a paradicsomleves a legjobban popularis, az leves, meg a zoldsegleves, na abba belemegy minden
de meg vannak nagyon jo levesek
de inkabb eszunk salatat foetel elott mint leves
remek bablevest ettem tegnap jut eszembe/ettermit/
najo az enyem job
en eletemben nem lattam, hogy valaki kecsapot tegyen a pizzara, dehat maganugy
az en kedvencem a spenotos papa john's

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.23. 19:33:10

@Orban VikTROLL: haha jo kerdes. Bosszut allnak a jegen a Titanic-ert :D

ekat 2016.11.23. 19:46:35

A tetszikezés Egyszerűéknél az udvariasság és a tisztelet jele, csak sajnos én pl., akit úgy neveltek, hogy gyerek mondja idős felnőttnek, és ezért mondjuk nyolc éves korom óta nem használom, hülyét kapok tőle. :) Akkor már inkább tegezzenek.

Nekem az USA-ban egyébként a sok "you guys" különösebb volt, mint a how are you-k. Meg a vécék is furcsák voltak. :) Az ajtókon nagy rések, a deszkákban elől folytonossági hiány, a víz (meg minden) meg robbanásszerűen azonnal eltűnik lehúzáskor. Ja és mindenhol ingyenesek.
A szállodaszobákban nincs minibár, viszont sok helyen van mikró meg kávéfőző. A folyosón meg üdítő- és jégautomata. A kétágyas szobákban a két hatalmas ágy is meglepő volt egy ideig, aztán már nem, mikor csak 120 centi szélesek voltak, akkor külön aludtunk, amúgy az egyiken.
Ételből tényleg annyit adnak, hogy az első alkalom után ketten ettünk mindig egyet.
Normál olasz eszpresszószerűséghez a Starbucks-okban bírtunk csak jutni, one shot kikérésével.

Meglepett még a buszajtó, ami csak akkor nyílik, ha lengeted előtte a kezedet. :)

És döbbenet volt, hogy minden egyes látnivalónál és múzeumban gyakorlatilag reptéri ellenőrzésen esett át az ember, átvilágítással, kapuval, táska tartalmának megmutatásával. Nagyon untuk már.

De ami a leginkább feltűnt, hogy mindenhol majdnem megfagytunk, és nem is csak jeges hideget fújnak mindenhol, de ténylegesen és nagy erővel fújják is... néhol hatalmas robajjal.

De nagyon jó volt, biztos megyünk még. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 19:48:55

@bonfred: nemm gondolom
ha egy 50 eves ferfi tegez egy 14 eves fiut, az nem jelenti azt hogy visszategezheti
korfuggo
megfelelo intelligenciaval a Magyar nyelvben kezelheto a tetszikeles Onozes magazas tegezes
/gyerekszoba kerdese/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 20:12:34

@ekat: az en nejem azon csodalkozott, hogy fizetni kell a klotyoert
sokat rohogott
meg az aruhazakban hiperekben nincs wc
van szalloda ahol nincs minibar de meg a legocskabban is van huto
ami menobb ott szobaszerviz
presszo kv nincs mindenhol, de job helyeken van
a buszrendszer az allamoktol es varosoktol fugg, itt ha a megalloban allsz megall es kinyitja az elso ajtot es bedobod a 25 cent-1 dollar kozotti osszeget
a legkondi alap
az atvizsgalas szeptember 11 ota szorosabb let
hat ilyen a vilag

ekat 2016.11.23. 20:29:12

@hagyma: Gondolom, hogy neki meg mi voltunk a furcsák. :) A busznál egyébként belülről integetésre gondoltam, úgy értem, valami sárga csík előtt kell elhúzni a kezed, hogy kinyíljon és le tudj szállni.

A légkondi nálunk is alap, kettő is van a lakásban, de nem 18 fokra állítva és a legnagyobb fokozatban használjuk, meg persze nem is olyan teljesítményűt... Valami iszonyat hidegek voltak buszon, metrón, vonaton, a férjem többször megkért, hogy karoljam át a nyakát, mert fáj neki az ezerrel odafújó hidegtől.

Jut eszembe, olvastam egy nagyon érdekes könyvet az USA-ról, abban azt írják, hogy ők a késsel-villával evést agresszív dolognak tekintik, és ugyanúgy... izéé. ... idegenkednek az európai módra történő evéstől, mint egyesek fenti hozzászólásaikban az amerikaitól.
(www.amazon.com/What-Foreigners-Need-About-America/dp/1468172360)

Köldök_szösz 2016.11.23. 20:33:26

Inkább olcsó legyen és mindenki számára elérhető a kaja mintsem a hónap végén már száraz kenyér végeken kelljen tengődni... vagy már a közepén is.
Aki hülye és nem tud mértéket tartani és elhízik mint 8 disznó az az egyéni problémája.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 20:34:53

@ekat: nalunk ott az ablak folott van madzag azt meghuzod, es utana megall es kinyitja az ajtot a sofor
mondjuk egeszen pontosan 4-szer utaztam busszal
ja az teny a legkondit csutkan hasznaljak buszon, aruhazban stb
mi pl itthon alig alig
itt az erdoben nincs forrosag

haggyuk mar ezt a kessel villaval valo evest
azzal eszunk itt is, megneznem hogy eszel meg egy T-Bonet steak kes nelkul, ne feledjuk az amerikaiak tobbsege meg ma is europai

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 20:58:45

@csentecsa: kulturalt ameriaknal ez nem igy van

Szabványok 2016.11.23. 21:25:07

Megerősítem a bloggert, magam is ezt tapasztaltam.
Az étkezéshez azt tenném hozzá, hogy iszonyatosan elhízottak az amik. Viszont van egy egészségmániás kisebbség, amelyik zöldséget eszik és fut, edz, mint a megszállott.
De ezen kívül is van ezer dolog, ami más az USA-ban.
Például a vezetési szokások. (Nem New Yorkban!) Pár évtized magyar, sőt budapesti vezetés után sokkoló élmény. De az autóban hagyott kulcsok, vagy éppen a mélyen üvegezett bejárati ajtók.
A vásárlók Mekkája Amerika. Az árak döbbenetesen alacsonyak. És ha valami nem tetszik, egy hét múlva visszaviszed és visszaveszik.

Nem élnék ott, mert én más környezetre szocializálódtam, de érdemes megnézni, megtapasztalni, hogy milyen, amikor egy útketerszteződésben négy stoptábla van.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.11.23. 22:05:16

@Szabványok: azert az arak nem dobbenetesen alacsonyak, ez tulzas
nem 1 hetig, 1 vagy 2 honapig
sot 3 hete vettem mosogatogepet hutot villanysutot
jo aron
de utana leertekeltek
es mivel egy honapon belul voltam visszautaltak 600 dollart
a 4 stop table sokkal job mint a jobbkezszabaly
biztonsagosabb
nem tul forgalmas helyekre teszik, zomeben lampasak a kereszteodesek

a kocsimat elvetve zarom
a kozlekedesi kultura nagysagrenddel jobb mint otthon

fordulo_bogyo 2016.11.23. 22:25:00

Tegezodes-magazodas kerdese:
Itt az USA-ban in letezik a tiszteletadas illetve kozvetlenseg, epp csak mas nyelvtani szerkezet a kozvetitoje. Annak ellenere, hogy kozvetlenebbek, a kulonbsegel leteznek, es hasznaljak oket.
Az egyetemen a fokokomhoz "Hi John" koszonessel megyek be, mig az egyetemista "Good morning Professor Smith".

A barataim "Hey Tamas"-t a hivatalos kapcsolatban levok viszont "Dear Mr (vagy Dr) Kovacs" megszolitast hasznaljak.
Itt a tegezes megfeloje nagyjabol a keresztneven valo szolitas.

kewcheg 2016.11.23. 23:08:15

@csentecsa: Szerintem a néni, bácsi megszólítás kb. tíz éven belül kihal.../hála Isten/

TGer 2016.11.24. 00:45:23

@MyRedTravelShoe: Persze, a jelenséget nem kell bemutatni, csak azt próbáltam valahogy kifejezni, hogy szerintem káros ezt így "terjeszteni", jobb lenne a megelőzésre menni. Úgyértem, ha már eleve abból indulsz ki, hogy ez az olvasók zöme összecsinálja magát külföldön, azzal Te magad erősíted is a jelenséget, míg azért jobb lenne valami módon önbizalmat adni nekik, természetesen anélkül, hogy a bátorság botorságba torkollana. :-)

Válaszul a kérdésedre, igen, bár ténylegesen odaköltözve csak Angliában voltam, míg a munkám révén elég rendesen bejártam Európát, alig néhány ország maradt csak ki. Olaszországban jártam a legtöbbet, oda éveken keresztül hetetente jártam, és ismerős is elég sok van [értsd: megfelel annak, mintha egy-két évet ott is laktam volna]. Alapvetően hozzászoktam ahhoz, hogy bárhol bármikor tudni kell érvényesülni, legyen szó akár hétköznapi kommunikációról, vagy valami tök speciális helyzetben történő helytállásról. Már nincs ez az "otthon vs. idegenben" sztori a fejemben, nem generál semmi problémát.

Van egy relatíve tanulságos történetem - ha érdekel - :-) ami viszonylag friss, most szeptemberben, amikor lement a nyaralószezon, úgy döntöttünk a csajommal, hogy körbeautózzuk a Balatont, csak úgy nomád jelleggel, kirándulunk, kempingezünk, kicsit elengedjük magunkat. A szigligeti várban találkoztunk egy öreg házaspárral. A bácsi 56-ban vándorolt ki, a nénit pár évre rá "újjította", és most, szűk 60 év elteltével jöttek el először együtt Magyarországra, hogy a papi körbemutogassa neki, hogy honnan származik. Az egész beszélgetés abból indult ki, hogy véletlenül belegyalogoltunk a fényképükbe, mire a bácsi angolul, és nem túl kedvesen mondta a néninek, hogy ennek nem örül, én meg beszóltam neki, hogy ne aggódjon, mi is értjük. Erre a néni, aki ugye "rendes amerikai", elkezdett engem faggatni, hogy honnét jövök, mert - legalábbis szerinte - tökéletes kiejtéssel beszélek, és nagyon meg van lepődve. Mondtam, hogy magyar vagyok, alig akarta elhinni, de mivel a bácsival tudtunk magyarul beszélni, azért azt már nyilván nem valószínűsítette, hogy a magyart csak úgy tanultam. Én amúgy rühellem, ha valaki a nyelvtudásával jön, szóval elnézést a szerénytelenségért, nem magamat szeretném fényezni, de tényleg ebből indult ki a beszélgetés, ami aztán egészen hosszúra elnyúlt, együtt jártuk be a várat. Kérdezte, hogy hogy tanultam meg angolul, és nem tudtam neki igazából többet mondani, minthogy a tévéből, mert nagy sportrajongó vagyok, és a kedvenc sportjaimat az USA-ban játszák jól, de ennyi, nem tanított senki, még csak nem is érdekelt igazából, csak rám ragadt. :-) Ezt kicsit nehéz volt befogadnia, de kiindulópontnak elég volt, és persze a nyelvtan, és a mondatalkotás messze elmarad a kiejtésem mögött [zenész vagyok, valszeg az egészet a hallásomnak köszönhetem], szóval volt egy-két dolog, amin gondolkodnom kellett, de azért elég rendesen eldumáltunk. És biztos mindenki ismeri a helyzetet, milyen túristáknak ajánlgatni dolgokat, hogy miket nézzenek meg, meg magyarázni a szokásokat, meg kínosan röhögcsélni minden kézzel-lábbal elmutogatott dolog után, de ez egyáltalán nem ilyen volt, tök normálisan álltak az összes társadalmi jellegű különbséghez, ami triplán megerősítette bennem, hogy nem kell ráparázni ezekre. Például a várban [nemtom jártatok-e már ott] minden két méteren van 1-1 tábla, 1-1 történelmi sztorival, és a néni mondta, hogy ettől annyira meg van így rökönyödve, mert az amerikaiknak annyira nincs történelmük mint az állat, szóval, ha akarnának se tudnának műveltek lenni, mert alig van miről beszámolni, és ez is annyira érdekes volt, sosem néztem volna ki belőle, hogy ezt amerikaiként így gondolja, és/vagy ilyen "önkritikával" tekint a népére. Előítélet jelleggel azt gondoltam volna, hogy sose lennének képesek "észrevenni magukat". A bácsival olyanok jöttek szóba például, hogy milyen hülyeség a 2 by 4, és hogy képesek ezek még mindig fából építeni a házakat, és mesélte, hogy neki, amikor lett egy kis telke, és betonból akarta építeni a sajátját, akkor azt mennyire titokban kellett tartania, meg milyen dolgokat vitt magával innen Magyarországról, amik alapján azóta is él. Persze Ő is amerikanizálódott, el is tudta mondani, hogy miben, de még így is sokkal kevésbé, mint amit 60 év alapján akárki logikusnak tartana. Szóval...csak azt mondom, hogy nem kell beszarni attól, hogy valaki "kívülálló", alig éreztem olyat életemben, hogy bárhová is be KELL illeszkednem, pedig jártam itt-ott.

TGer 2016.11.24. 01:00:08

Egyébként javítsatok ki, a tévedek, de nem pont a tegeződés az, ami nem létezik az angolban? Én valami olyasmire emlékszem a suliból, hogy a történelmi angliában, még amerika felfedezése előtt, a családfő férfiak tegezték az asszonyt és a gyereket [akik visszafelé már magázódtak], és azon kívül a imákban tegezték az istent, de ennyi. Mindezt mára kihalt szavakkal. Tehát a mai angolban, bár a szövegkörnyezetből megkülönböztethető a hangnem, mégis a szóhasználat olyamatosan magázóik. Én legalábbis így tudom.

Mondjuk, ami a magyar nyelvben Magyarországon jelenleg folyik [és amivel lényegében OFF-oljuk a témát], :-) az szerintem a jelenlegi 40-es generációból fakad, mert nekik mintha derogálna úgy beszélni, ahogy azt az ő szüleik tanították, ezért nem tanítják meg rendesen beszélni a saját gyerekeiket, és amióta az 50 az új 30, és a 70 az új 50 [és a 20 az új 8] :-D, azóta magukkal szemben azt várják el, hogy mindenki "haverként" bánjon velük. És ez nem csak tegeződés, hanem szleng, káromkodás, minden. Ebből lesznek bajok hosszú távon. Mondjuk szerintem csak azt kell eldönteni, hogy ér-e annyit a közölni vágyott informció, hogy belevágjunk egy akár bonyolult, vagy rosszul szóló mondat megfogalmazásába. És ezt még azelőtt kell eldönteni, hogy az ember megszólalna. Nem cink, ha végülis arra jutunk, hogy nem. :-)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.11.24. 03:34:53

A palik laci akkora sutyerak volt, hogy csak tetszikezve tudott magazni

Pekingben találkoztam egy Pesten felnőtt fiatal kinai színésszel aki viszont tökéletesen hasznáta a magázást.

akilencvenes évek elején már borzasztóam zavart, hogy minden bugris pincér, eladó tegezni próbált, miközben ég és föld különbség (vagy akár külömbség) volt köztem és köztük műveltségben, intelligenciában és anyagiakban... rohadjon meg a McDonalds amiért így trenírozták az eladóikat, ami aztán járványként terjedt.

Buta, kulturálatlan amerikaiak. ez a valóság és ez jött le cikkből is.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.11.24. 03:47:52

@ekat: a "you guys" a nyelvi hiányosságukból fakad, ugyanis többesszámban a you nem különbözik az egyesszámtól. ugyebár.
ha egy krapek, két embertől érdeklődik valamiről és ezt kívánjaérzékeltetni, kénytelen.

ha, "you people"-t használnák, akkor kicsit rasszistának tűnnének....

Köldök_szösz 2016.11.24. 16:08:27

@csentecsa: az ne egyen annyit cseszd meg. Ha ugyanezt írnám alkoholistás példával az jobb lenne? Esetleg éhenhalóssal?

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.26. 08:28:32

@Márk vagyok: koszonom a hozzaszolasokat es hogy ilyen sokszor visszalatogatsz ;)

Treff Bubi 2016.11.26. 23:06:27

@fordulo_bogyo: és tényleg igaz, amit itthon a tv-sorozatokban láttam, hogy Amerikában az évek óta együtt dolgozó kollégák is a vezeténevükön szólítják egymást? Vagy ez fordítói szabadság volt? "Carter, műtét után beugrunk egy sörre, jössz te is?" vagy "Vigyázz Mulder, ott a kétfejű alien a hátad mögött!"

fordulo_bogyo 2016.11.27. 00:06:57

@Treff Bubi: Nem jellemzo. Igy a hangulatabol itelve talan a katonasagnal tudom elkepzelni, magam meg soha nem talalkoztam vele (29 eve elek itt az USA-ban).
Ez valami szubkultura, egy szukebb korre jellemzo szokas lehet.
Altalanossagban a vezeteknevhez cim is jar Mr., Ms., Mrs., Dr., professor, Vezeteknev.
A vezeteknev onmagaban az kb olyan mint amikor katona voltam es a szkaszparancsnok vezetekneven szolitott mindenkit Kiss, Nagy, Kovacs... de ot nevvel es ranggal (plusz elvtars) kellett megszolitanunk.

TGer 2016.11.29. 17:03:40

@Treff Bubi: idézet a sorozatból Rékasi szinkronjával: "engem a szüleim is Muldernek hívnak" :-)

MyRedTravelShoe · https://facebook.com/myredtravelshoe 2016.11.30. 19:46:00

@TGer: Koszi a sztorit :) Nekem is az a tapasztalatom ahogy irtam is, hogy nagyon erdeklodok es kedvesek. Az en barataim is nagyon beismerik ezeket a tortenelmi es kulturalis hianyossagokat, mindig egyutt humorizalnak rajta. Persze olyanba is futottam mar bele, aki annyira nagyon buszke amerikai, hogy ezeket sosem merne bevallani es ezen az orszagon kivul mas nem is letezik szamara...dehat az ilyet meg kell hallgatni, bologatni, es utana tovabb allni hah
süti beállítások módosítása